نمونه کنش پژوهی ریاضی پیدا کردن انگیزه تلاش در کلاس ریاضی

نمونه کنش پژوهی ریاضی

نمونه کنش پژوهی ریاضی پیدا کردن  انگیزه تلاش در کلاس ریاضی

خیر مقدم خدمت دانشجویان رشته دبیری  دانشگاه فرهنگیان این فایل نمونه کنش پژوهی ریاضی می باشد که به صورت ورد و کامل می باشد. کارورزی به دانشجویان فرصت می دهد تا به بهترین نحو از یک محیط کاری عینی تجربه کسب کنند.

اهداف و پیامد های کارورزی در ترم سوم

دانشجو در این ترم باید با گذراندن کارورزی 3 و تدوین نمونه کنش پژوهی ریاضی بتواند :

  • نتایج تجربیات خود ، از فرآیند طراحی، اجرا و ارزیابی و بازبینی و بازاندیشی در طرح آموزشی را با تکیه بر عقلانیت عملی در قالب کنش پژوهی فردی گزارش کند.
  • دانشجوی معلمی باید در این مرحله با کنش پژوهیِ فردی ، به بهسازی عمل، بهسازی درک و فهم، و اصلاح عملکرد حرفه ای خود بپردازد.

قسمتی از این مجموعه

فرضیه ها و ارائه راه حل ها

به بررسی آنچه یافته بودم پرداختم ؛ اطلاعاتم بسیار گنگ بود. اما آنچه واضح بود:

  • «من جای معلم سال قبل را اشغال نکرده بودم»چه بسا او نیز وضعی مشابه مرا تجربه کرده بود.
  • دانش آموزان «نیـازی» برای یاد گیری درس ریاضی احساس نمی کردند. موضع گیری آنها در رابطه با «تلاش برای کسـب نمره ریاضی» و «درک زمینـه های موفقیت در این درس» حتی در عرصه رقابت خنثی بود. در حالی که این محرک بزرگی بود که در سالهای قبل(که در مدارس خاص تدریس داشتم) به خوبی از آن بهره برده بودم؛ همینطور وقتی از فصـول کتاب و وابستگی آنها با مباحث سال قبل یا پیش نیاز بودن آنها برای سال های بعد صحبت می کردم هیچ انگیزه و تحرکی در آنها نمی دیدم! گوئی اصلا هیچ کاربردی برای ریاضی در ذهن و آینده آنها وجود نداشته، ندارد و نخواهد داشت.

پس می بایسـت بـا بررسی علل این عـدم نیـاز  راهی پیـدا می کـردم تـا شعـله های شـوق به آموختن را در وجود آنان روشن کند.

به جـز این« درد» آزار دهنـده، مشکل اسـاسی من «زمـان »بود. هر ساعتی که می گذشت من «زمان» را از دست می دادم.به قول یکی از همکاران(( معلم در سیستم فعلی آموزشی عملا یک پیمانکار است)

و من به عنـوان یک پیمانکار، از دست دادن یکی از منـابع با ارزش سرمایه ام یعنی «زمـان» باید دغ دغه اصلیم باشد.

پس افکار و شیوه عملکردم را بر دو پایه طبقه بندی نمودم:

1) پیشبرد درس ریاضی به تناسب و پذیرش کلاس از نظر علمی و روابط متقابل

2) بررسی علل وجود«نگرش»فعلی دانش آموزان نسبت به درس ریاضی و یافتن راهی برای تغییرآن

در یک نشست دوستـانه ، نه رسمی، مشکل را با سـرگروه آموزش ریاضی ناحیه، سرکار خانم «ریـاضتی» در میـان گذاشتم . وضع موجـود را برایشـان تشـریح کردم. در یک همفـکری کوتـاه با
جمع بندی تجربیات شخصی، ایشان نیـز یکی از علل اصلی این بی رغبتی را «عدم انگیزه کافی در یاد گیری درس ریاضی» عنوان نمودند . اما ریشه این «عدم انگیزه در چیست؟»

برای دانلود بلافاصله پس از خرید فایل نمونه کنش پژوهی ریاضی روی دکمه قرمز خرید در زیر کلیک کنید.