نمونه کنش پژوهی دبیر ریاضی علاقه مند کردن دانش آموزانم با فعاليت هاي تكميلي به رسم هندسي

نمونه کنش پژوهی دبیر ریاضی

نمونه کنش پژوهی دبیر ریاضی علاقه مند کردن دانش آموزانم  با فعاليت هاي تكميلي به رسم هندسي

خیر مقدم خدمت دانشجویان رشته دبیری  دانشگاه فرهنگیان این فایل نمونه کنش پژوهی دبیر ریاضی می باشد که به صورت ورد و کامل می باشد. کارورزی به دانشجویان فرصت می دهد تا به بهترین نحو از یک محیط کاری عینی تجربه کسب کنند.

اهداف و پیامد های کارورزی در ترم سوم

دانشجو در این ترم باید با گذراندن کارورزی 3 و تدوین نمونه کنش پژوهی دبیر ریاضی بتواند :

  • نتایج تجربیات خود ، از فرآیند طراحی، اجرا و ارزیابی و بازبینی و بازاندیشی در طرح آموزشی را با تکیه بر عقلانیت عملی در قالب کنش پژوهی فردی گزارش کند.
  • دانشجوی معلمی باید در این مرحله با کنش پژوهیِ فردی ، به بهسازی عمل، بهسازی درک و فهم، و اصلاح عملکرد حرفه ای خود بپردازد.

قسمتی از این مجموعه

چکيده

سال تحصیلی 92- 91 كه در ناحيه سه اشتغال به كار داشتم با هدف افزایش علاقه مندی دانش آموزان به رسم هندسی کتاب ریاضی راهنمایی طرحی را با شش راه كار بردانش آموزان مدرسه راهنمایی نمونه دولتی پویش ارائه دادم . راه کارهای انجام شده عبارتند از : 1- بازدید اماکن متبرکه 2-رسم چند قوس و و گنبد از جمله گنبد شاهچراغ ، قوس دروازه قرآن و ….3- طراحی چند قطعه مکانیکی توسط دانش آموز 4-درست کردن الگوی فراکتال هندسی 5- معرفی ستاره جغرافیا که معرف جهات اصلی و فرعی در جغرافیاست  6-معرفی چند کتاب .

علی رغم نتایج مثبتی که انجام این طرح براي من ودانش آموزان داشت بعضی از راه کارها ناتمام ماند یا موفق به اجرای آنها نشدم به علاوه با ورودم به ناحيه يك متوجه بی علاقه گی و نیز عدم توجه دبيران ریاضی نسبت به قسمت رسم هندسی که خود باعث بی علاقه گی دانش آموزان به این مبحث بود ، شدم . بنابراین با یک رویکرد فرایندی و راهبردی منسجم طرح های قبلی را با کمی تغییر و اصلاح مجدد و روش های جدید و متنوع ديگر به تقویت موضوع در دانش آموزان و دبیران محترم ریاضی پرداختم .

–  در راه کارهایم برای حل این مسئله با فعالیت های تکمیلی سعی کردم دانش آموزان ودبیران ریاضی را با کاربرد و کارایی رسم های تزیینی و فنی در مکان ها و موقعیت های مختلف آشنا کنم تا یک تصویر عینی ساده و روشن در ذهن آنان بوجود آید و زمینه را برای علاقه مندی آنان ایجاد کنم .

– به منظور آشنایی و تعمیم و تطبیق کاربرد رسم ریاضی ، کاربرد رسم های كتاب دوره راهنمایی را در منبت کاری آینه کاری و… نشان دادم ، همچنین با در اختیار گذاشتن طرح هایی دانش آموزان احجام هندسی زیبا و نقوش سنتی و معماری را با اشکال هندسی درست کردند .

به منظور آشنایی بیشتر با رسم های تزیینی  دانش آموزان را به بازدید از حرم مطهر علی بن حمزه (ع) برده تا با طرح ها ی آینه کاری منبت و … آشنا شوند و آن را ترسیم کنند ، سپس کاربرد رسم را در تذهیب و الگوهای خیاطی به آنان شناساندم ، شش کتاب درزمینه آشنایی با رسم جهت مطالعه به دانش آموزان و همکاران معرفی نمودم .

از جمله اقدامات انجام شده برای دبیران تهیه پوستر و برنامه Power point مشتمل بر114 اسلاید و ارائه آن در چند گردهمایی و کنفرانس دبيران ریاضی ناحیه ، استان و کشور بود . پس از اجرای این راه کارها دبیران ریاضی نیز نسبت به رسم هندسی  بی تفاوت نبوده و تعدادی از آنها نیز دانش آموزان شان را به بازدید اماکن متبرکه برده و آموزش لازمه را ارائه دادند . همچنین دانش آموزان اعتراف بر جذاب بودن رسم هندسه و زنگ ریاضی كردند . آنان رسم ابتکاری شان را بصورت کارت پستال در آورده و به معلم شان تقدیم می کنند . اولیای آنها نسبت به اجرای این طرح اظهار رضایت نمودند . درضمن تدریس ریاضی به شیوه نو و جدید تحقق یافت . نتایج به دست آمده حاکی از افزایش علاقه مندی و توجه دانش آموزان و دبیران ریاضی به رسم هندسی   می باشند .

برای دانلود بلافاصله پس از خرید فایل نمونه کنش پژوهی دبیر ریاضی روی دکمه قرمز خرید در زیر کلیک کنید.