اقدام پژوهی معلمان کلاس دوم ابتدایی : موضوع تقویت مهارت های نوشتاری دانش آموزان

اقدام پژوهی معلمان کلاس دوم ابتدایی

اقدام پژوهی معلمان کلاس دوم ابتدایی

اقدام پژوهی معلمان کلاس دوم ابتدایی با موضوع چگونه توانستم مهارت نوشتن رادر دانش آموزان پایه ی دوم تقویت کنم

بانک فایل معلمان تخصصی ترین گروه موجود در اینترنت مقاله های اقدام پژوهی خود را به بهترین شکل ممکن ارائه می دهد.در این مورد هم دانلود اقدام  پژوهی معلم ابتدایی  را تایید و همه محتویات آن را بر مبنای آخرین بخشنامه های آموزش و پرورش می داند.

همانطور که می دانید درباره اقدام پژوهی باید به مطالب مهمی توجه نماییم به این موضوع دقت بفرمایید :

یکی از عوامل متعدد ناموفق بودن درس انشا نداشتن روش مناسب است. لزوم به کارگیری روش مطلوب در تدریس به اندازه ای است که بعضی از دست اندرکاران علوم تربیتی بهره گیری از روش های مناسب را مهم تر از دانش آن درس دانسته اند. تلاش برای تدریس انشا امری ضروری و لازم است. در سر کلاس های ما تدریس به همان شیوه های سنتی تکرار مطالب گذشته است. و از دیدگاه علوم تربیتی هر کاری که مکانیکی انجام شود کاری آموزشی نیست. زیرا خلاقیت در آن وجود ندارد و تا خلاقیت نباشد مسائل اجتماعی، اقتصادی، صنعتی، و سیاسی حل نمی شود و باید کاری کنیم که کلاس انشا تبدیل به کارگاه نوشتن شود.

بیان مساله پس از چند جلسه تدریس در درس انشا پایه دوم به این نتیجه رسیدم که در طول سال گذشته به درس انشا اهمیتی داده نشده بود زیرا دانش آموزان به آسانی نمی توانستند بنویسند و افکار خود را بیان نمایند و درس انشا برای آنها جذابیتی نداشت . نارسایی حتی بر نحوه ی پاسخ دادن آنها در دروس کتبی نیز اثر گذاشته بود. این مسئله فکر مرا به خود مشغول ساخته بود که به راستی چگونه می توانم دانش آموزان را با درس انشا آشتی دهم ؟ و شیوه های اندیشیدن را پیرامون یک موضوع فراهم آورم؟ و کلاس انشا را از حالت خشک و سرد بیرون بیاورم؟ و با استفاده از روش های مختلف، تجربیات اولیا همکاران و مشاوران و متخصصین تعلیم و تربیت دانش آموزان را از منزلگاه مراحل تفکر تحلیل، ترکیب، نقادی و نوآوری و ابداع بگذرانم؟ و به پرورش قدرت تفکر و تحلیل آنها بپردازم.

تیترهایی که در این اقدام پژوهی معلمان کلاس دوم ابتدایی وجود دارد شامل موارد زیر است:

عنوان مطلب در رابطه با  ترغیب به نوشتن

پیشگفتار در رابطه با  ترغیب به نوشتن 

مقدمه  موضوع در رابطه با ترغیب به نوشتن 

شناسایی مسئله در رابطه با  ترغیب به نوشتن 

توصیف وضع موجود

برای جذاب بودن درس انشا و تشویق دانش آموزان به خوب نوشتن و شکوفا کردن استعداد نوشتن آنها و اینکه بتوانند بهترین واژه ها را در جمله های مناسب قرار دهند تا متنی روان و زیبا از نظر ساختار زبانی درست نموده باشند. فعالیتهای ذیل را در سر کلاس انشا به اجرا در آوردم:

انواع انشا:توصیفی-تخیلی-تصویری(لوحه-کارت)-خلاصه نویسی-مقاله نویسی-گزارش-خاطره نویسی-تحقیق-داستان نویسی(کامل کردن  داستان تا نیمه گفته شده-کامل تعریف کردن داستان ونوشتن داستان به صورت اول شخص توسط دانش آموز :یعنی دانش آموز خودرا به جای شخصیت اصلی قرار دهد-گفتن موضوع وهدف کلی وساختن داستان)

1- مرحله قبل از نوشتن:(انتخاب موضوع-توضیح موضوع-ایجاد انگیزه درکلاس- بارش فکری-رفع ترس وابهام دانش آموزان وشاد کردن فضای کلاس

2-حین نوشتن:داشتن چک نویس-گاهی چند نفرحین نوشتن نوشته خود را بخوانند–گاهی معلم هم انشا بنویسد-عدم برخورد با عامیانه نویسی

4-  بعد از نوشتن: خواندن انشا-نقدوبررسی –انتخاب انشاهای برتر- جابه جا نمودن دفاتر انشا وخوانده شدن توسط دیگران(فواید این کار:بهبود خط-آشنایی با نظرات دیگران-خودارزیابی-)گاهی اهدا جایزه وخواندن سر صف

 گردآوری اطلاعات (شواهد ۱) در رابطه با  ترغیب به نوشتن 

تجزیه و تحلیل و تفسیر داده ها در رابطه با ترغیب به نوشتن 

انتخاب راه جدید موقتی دررابطه با  ترغیب به نوشتن 

اجرای طرح جدید و نظارت بر آن در رابطه با ترغیب به نوشتن 

گردآوری اطلاعات (شواهد ۲) در رابطه با  ترغیب به نوشتن 

ارزشیابی تاثیر اقدام جدید در رابطه با ترغیب به نوشتن 

تجدید نظر و دادن گزارش نهایی در رابطه با ترغیب به نوشتن 

نتیجه گیری در رابطه با ترغیب به نوشتن

پیشنهادات در رابطه با ترغیب به نوشتن

منابع و ماخذ مورد استفاده در رابطه با ترغیب به نوشتن 

برای دانلود اقدام پژوهی معلمان کلاس دوم ابتدایی و دریافت اقدام پژوهی آموزگار ابتدایی از لینک خرید استفاده نمایید.