[vc_row][vc_column][vc_column_text]

معماری نوین تدریس

معماری نوین تدریس به شیوه ها و روش هایی گفته می شود که در آن معلمان سعی دارند از بهترین الگو ها و شیوه های تدریس در کلاس درس استفاده نمایند. در معماری نوین تدریس که با توجه به طراحی آموزشی و الگوهای برتر تدریس نوشته می شود در بسیاری از اوقات ، مهم ترین منبعی که معلم برای تعیین محتوا در اختیار دارد ، کتاب درسی می باشد که با مطالعه دقیق آن می باید برای سؤالات زیر جواب قانع کننده ای داشته باشند :

  1. آیا محتوا رفتارهایی را که معلم از دانش آموزان انتظار دارد ، در آنان می پرورانند ؟
  2. آیا محتوا برای دانش آموزان قابل درک و فهم می باشد ؟
  3. آیا محتوا از توالی مناسب برخوردار است ؟ به بیان دیگر ، آیا محتوا طوری تنظیم شده است که اول مفاهیم ساده تر و سپس مشکل تر را بیان کند ؟
  4. آیا محتوا با مدت زمان تدریس تناسب لازم را دارد ؟ یا این که حجم آن نسبت به مدت زمان در نظر گرفته شده بیشتر یا کمتر است ؟
  5. آیا اصول و مفاهیم موجود در محتوا صحیح هستند ؟

معماری نوین تدریس در یک نگاه:

در معماری نوین تدریس پس از تعیین محتوای مناسب و فعالیتهایی که دانش آموزان باید انجام دهند ، معلم اقدام به انتخاب روشهایی که فعالیتهای آموزشی او و دانش آموزان را در جهت تحقق هدفها سوق می دهد ، اقدام می کند . وی به مدد شیوه های مختلف تدریس مانند سخنرانی ، پرسش و پاسخ ، آزمایش ، نمایش و گردش علمی می باید شرایط و محیط لازم را برای کسب دانش ها ، مهارتها و نگرشهای مطلوب دانش آموزان و اجرای بهینه در معماری نوین تدریس فراهم سازد .بعد از انتخاب روشهای تدریس نوبت انتخاب رسانه های مناسب فرا می رسد . رسانه وسیله ای است که موجب می گردد بین پیام دهنده( معلم) و پیام گیرندگان (دانش آموزان) ارتباط برقرار گردد. به کارگیری رسانه های مناسب به خلق شرایط مطلوب در یادگیری بیشتر و اجرای معماری نوین تدریس مدد می رساند .

معلم باتجربه

معلم با تجربه و کار آزموده باید قادر باشد از بین انواع شیوه ها و اقسام رسانه ها آنهایی را انتخاب کند که به نحو بهتری دانش آموزان را در رسیدن به هدفهای آموزشی یاری می دهند .گرچه هدفهای رفتاری بهترین منبع و راهنما برای انتخاب شیوه ها و رسانه ها به حساب می آیند معهذا معیارهای دیگری نیز در این کار تأثیر بسزایی دارند .

ملاک ها ی معماری نوین تدریس و رسانه ها

  1. ویژگی های آموزشی 2. ویژگی های فنی 3. امکانات اجرائی . در زیر هر یک از این ملاک ها به اختصار شرح داده می شوند .

الف) ویژگی های آموزشی در معماری نوین تدریس :

روش یا رسانه ای که مورد استفاده قرار می گیرد ، باید علاوه بر ارائه مطالب جدید ، لزومأ امکان تکرار آموخته های قبلی را فراهم آورده و خصوصیات زیر را شامل می شود :

  1. علاقه و توجه دانش آموزان را به خود جلب کند .
  2. توجه و علاقه دانش آموزان را تا پایان فعالیتهای آموزشی حفظ نماید .
  3. دانش آموزان را به پاسخگویی و ابراز واکنش ترغیب کند .

گفتنی است که معماری نوین تدریس جریانی پویا بوده و عوامل تشکیل دهنده آن به طور مداوم با یکدیگر ارتباط داشته و بر هم تأثیر می گذارند . تعیین هدف کلی ، تحلیل آموزشی ، انتخاب محتوا، روشها ، رسانه ها ، و نظام ارزشیابی از مراحل اساسی این جریان به شمار رفته و متخصصات معماری نوین تدریس ، بر بنیانی بودن این مراحل هم عقیده اند .[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][eddrecent total_items=”25″ mp_grid_pagination=”yes” mp_grid_pagination_alignment=”center” mp_category=”4926″ mp_grid_design_layout=”thumbnails-only” thumbnail_size=”120″ thumbnail_size_height=”120″ mp_author_thumbnail_styling=”yes” mp_tooltip_thumbnails=”yes” mp_author_thumbnail_padding=”6px” mp_offset=”0″][/vc_column][/vc_row]